دیدگاه هاي سیاسی آلبرت اینشتین
 
وبلاگ شخصی من
وبلاگ وحید جنتی

اینشتین خود را یک صلح طلب و بشردوست قلمداد میکرد ،و خود را در سال هاي بعدي ، یک سوسیال

دموکرات متعهد قلمداد م یکرد .او یک بار گفت از نظر من نگرش گاندي روشن بینانه ترین نگرش در »میان تمامی سیاست مداران زمان ماست . باید تلاش کنیم تا با روحیه وي کارها را انجام دهیم ، نه آنکهبراي نبرد براي آرمان هایمان به خشونت متوسل شویم، بلکه باید این کار را به دور از تمامی پلیدي ها انجامدهیم . اینشتین که عمیقا تحت تأثیر گاندي قرار داشت ، یک بار در مورد گاندي گفت:نسل هاي بعدي به سختی باور خواهند کرد که روزگاري چنین موجودي از گوشت و پوست برروي زمین میزیسته است.

گاهی اوقات عقاید اینشتین جنجال برانگیز بود . آلبرت اینشتین در مقاله اي با نام چرا سوسیالیسم؟ در سال1949به توصیف مرحله شکارگري رشد انسان پرداخته ، و از جامعه سرمایه دار ، به عنوان منبع پلیدي که باید بر آن فائق آمد نام برده است . او با رژی مهاي خودکامه در اتحاد شوروي و دیگر نقاط جهان مخالف بود ، و همواره از مزایاي سیستم سوسیال دموکرات که ترکیبی از یک اقتصاد برنامه ریزي شده توام با احترام به حقوق بشر بود سخن م یگفت . اینشتین یکی از بنیانگذاران حزب دمکرات آلمان و یکی ازاعضاي اتحادیه فدراسیون معلمان آمریکا از اتحادی ههاي وابسته بهAFL-CIOبود.

اینشتین دخالت بسیاري در جنبش حقوق مدنی داشت . او یکی از دوستان نزدیک پل رابسون در طول بیش از 20 سال بوده است . اینشتین یکی از اعضاي چندین گروه طرفدار حقوق بشر (از جمله بخش پرینستونNAACP بود که رهبري بسیاري از جنبش هاي آن را پل رابسون بر عهده داشت . او به همراه پل رابسون ریاست نهضت پایان زجرکشی در آمریکاً را بر عهده داشت . زمانی که دبلیو.اي.بی. دوبویس »در دهه هشتاد عمر خود در طول دوره مک کارتی به نحوي جاهلانه متهم به جاسوسی براي کمونیست ها شد ، اینشتین اعلام کرد داوطلبانه حاضر است به عنوان یکی از شهودي که به نفع وي شهادت  میدهد در جلسه دادگاه حاضر شود . بلافاصله پس از آنکه اعلام شد اینشتین قرار است در جایگاه شهود قرار گیرداین پرونده رد شد . اینشتین گفته است "نژادپرستی بزرگ ترین بیماري آمریکاست."

اف ب یآي پرونده اي 1427 صفحه اي در مورد فعالی تهاي اینشتین داشت و توصیه م یکرد که به موجب قانون اخراج بیگانگان از مهاجرت اینشتین به آمریکا ممانعت شود ، این اداره اینشتین را متهم به اعتقاد به اصلی خاص و پیروي و تبلیغ و تدریس آن م یدانست که از نظر قانون ، و به اعتقاد دادگاه ها، منجر به ایجاد هرج ومرج طلبی و ایجاد دولتی م یشد که تنها به اسم دولت نامیده م یشد . آنان همچنین اینشتین  را متهم به عضویت، حمایت مالی، یا وابستگی به س یوچهار جبهه کمونیست در بین سال هاي 1937و 1954ونیز رهبري افتخاري سه سازمان کمونیستی کردند بسیاري از اسناد این پروندهعمدتاً توسط گروه هاي سیاسی غیرنظامی به اف ب یآي تحویل شد ، و خود اف ب یآي آنها را تهیه نکرده بود.اینشتین با دولت هاي مستبد مخالف بود ، و به همبن دلیل (و به خاطر یهودي بودن) ، با رژیم نازي نیزمخالف بوده و بلافاصله پس از آنکه این رژیم به قدرت رسید از آلمان گریخت . همزمان کارل اینشتین خواهرزاده هرج ومرج طلب او ، که داراي بسیاري از عقاید اینشتین بود ، سرگرم جنگ با فاشیست ها درجنگ داخلی اسپانیا بوداینشتین ابتدا با تولید بمب اتم موافق بود ، هدف وي اطمینان یافتن از این نکته بود که هیتلر زودتر به سلاح اتمی دست نیابد . ارسال نامه خطاب به رئی سجمهور روزولت (به تاریخ 2 اوت1939پیش از آغاز جنگ جهانی دوم که احتملا توسط لئو زیلارد نوشته شده بود او را تشویق به آغاز برنامه اي براي تولید سلاح هسته اي کرد . روزولت با ایجاد کمیته اي براي بررسی استفاده از اورانیوم به عنوان سلاح به این نامه پاسخ گفت و چند سال بعد پروژه منهتن جایگزین این کمیته شد.

اما پس از جنگ اینشتین براي خلع سلاح هسته اي و تشکیل یک دولت جهانی مبارزه کرد:من نم یدانم چگونه جنگ سوم جهانی به وقوع خواهد پیوست اما م یدانم که مردم در جنگ جهانی چهارم با چوب و سنگ به جنگ هم م یروند

 

 


شمع عشق بهترین هدیه برای یک دوست آموزش کوچک کردن شکم پس از زایمان بصورت تصویری و کامل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا من را با عنوان وبلاگ وحید جنتی و آدرس http://vahidjam.lxb.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک من در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.